? ??????????????Ornamental Flowers? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (5 Ratings)??13 Grabs Today. 1641 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Peace Love Rock N Roll? ????? ?????? ???Rating: 4.0 (55 Ratings)??13 Grabs Today. 7270 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Heart Gloss? ????? ?????? ???R CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sunday, March 29, 2009

~Hadirnya Satu Kurnia ~


~ Ghazali Bin Lateh, Pendidik Anak Bangsa~

# Ghazali Bin Lateh

# 15 Mac 1961

# Anak Ke-4 drpd 5 Orang adik-beradik

# Sek. Keb. Bukit Jenun

# Sek. Menengah Guar Chempedak (SPM) 1979

# Kursus Perguruan Asas, Maktab Perguruan Kinta, Ipoh

~ Memulakan kerjaya sebagai pendidik di Sekolah Menengah Sik, Kedah. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di Universiti Pertanian Malayisia pada tahun 1989 dan mengikuti kursus Bacelor Pendidikan, Pengajaran Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Pertama (PBMP). Pada tahun1993, beliau bertugas sebagai guru mata pelajaran Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu di SMK Telok Datok, Banting.

~ Beliau melanjutkan pelajaran untuk mendapatkan Master Sastera secara sambilan bermula pada tahun 1999. Pada tahun 2003, beliau ditawarkan biasiswa oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk meneruskan pengajian di peringkat Doktor Falsafah.

~ Ghazali Lateh juga melibatkan diri secara aktif dalam bidang penulisan. Sehingga kini, beliau telah menghasilkan;

  • 8 Novel
  • 6 buah antologi cerpen perseorangan
  • 14 buah antologi bersama
  • 11 buah cerita kanak-kanak
  • Sebuah buku pantun
  • 5 buah buku akademik

~ Beliau juga merupakan penulis buku teks KBSM bagi mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kenegaraan untuk pelajar tingkatan 3. Selain itu, beliau juga giat menulis esei dalam bidang bahasa, sastera dan umum. Sehingga kini, beliau telah memenangi 34 anugerah penulisan dalam bidang bahasa dan sastera. Antara anugerah yang beliau terima ialah;


  • Hadiah Utama Dalam Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (2003)
  • Hadiah Sastera Berunsur Islam Kali ke-10
  • Sayembara Menulis Puisi Selangor (2001)
  • Pertandingan Menulis Esei Sektor Awam (2002)

~ Beliau juga merupakan ahli panel penulis cerita pengalaman guru, Bahagian Pendidikan Guru (20001-2003) dan ahli panel penggubal Kurikulum mata pelajaran Kesusasteraan Melayu, KBSM, Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia 2002.Penglibatan beliau yang terkini adalah sebagai panel penulis cerita adaptasi Sejarah Melayu, anjuran Majlis Buku Kebangsaan, Kementerian Pelajaran Malaysia

~ Antara buku yang diterbitkan;


0 comments: