? ??????????????Ornamental Flowers? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (5 Ratings)??13 Grabs Today. 1641 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Peace Love Rock N Roll? ????? ?????? ???Rating: 4.0 (55 Ratings)??13 Grabs Today. 7270 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Heart Gloss? ????? ?????? ???R CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Wednesday, April 1, 2009

~ Ketika dan Kalimat~



( Part 5)


Minggu seterusnya, kami kena buat assignment pasal iklan pulak. Semua pasal iklan di billboard, yang ada kat tepi jalan-jaln tu. Iklan yang besar. Semuanya memerlukan kesabaran sebab nak fikirkan apa iklan yang sesuai yang perlu dimasukkan dalam papan iklan tu. Mula-mula kami fikirkan idea nak fikirkan produk mandian untuk orang yang suka bersukan. Mula-mula tu idea yang kami cuba persembahkan kena reject coz tak cukup untuk memberi kefahaman kepada pengguna atau orang yang nak tengok bill board tu nanti. Pastu kami kena fikirkan idea baru pulak. Fikir punya fikir kami sebulat suara nak amik balik iklan yang lama tu dan buat ubah suai untuk memberi kefahaman kepada pengguna dengan menambah apa yang patut untuk memberi lebih kefahaman kepada pengguna kepada produk yang bakal kami keluarkan nanti. Sebenarnya produk kami ni untuk orang yang suka bersukan, macam atlet badmintan, ragbi, bola sepak dan sebagainya. untuk menampilkan kekreatifan kami, kami olah botol-botol tu dengan pelbagai bentuk alatan sukan seperti kayu hoki, bola sepak, ragbi, bulu tangkis, bola tenis dan sebagainya. Aa, assignment ni pun menguji jugak sebab aku ni kan jenis tangan batu tangan kayu. huhuhu. Sedih tol, p takpe dengan bantuan rakan-rakan dapat juga aku menyiapkan lukisan tu walaupun hasilnya tak seberapa. Akhirnya, idea kami diterima jugak. rasa berbaloi juga la. Lepas wat ssignment tu, minggu seterusnya iaitu minggu lepas kami kena present apa yang kami dah wat masa g rumah anak yatim aritu. Malam tu, kami bertungkus-lumus siapkan video dan slide show tu untuk memastikan segalanya berjalan lancar. Pemilihan lagu yang sesuai juga penting sebenarnya. Iyela, takkan nak masukkan lagu rock lak masa nak present pasal rumah anak yatim tu. Macam nampak kita ni seronok sangat mereka takda mak ayah. Lagu pilihan kami ialah ‛jalinan’ daripada kumpulan nasyid UNIC.
Semasa kami membentang slide show kami tu, baru kami sedar bahawa pengalaman semasa kami berada di sana amat berharga sekali. Masih terbayang di ruang mata kami, bagaimana gembiranya wajah anak-anak itu menyambut kedatangan kami, membawa kami melawat kandang-kandang haiwan ternakan, dan bermanja dengan kambing yang menjadi teman sepermainan mereka di sana. Walaupun kegembiraan terpancar di mata mereka, namun tiada siapa tahu akan isi hati sebenar mereka. Bukan senang untuk menjalani hidup tanpa orang tersayang. Semasa kami menyaksikan pembentangan kumpulan lain, hati aku tersentuh menyaksikan pembentangan satu kumpulan ni yang mengadakan kerja amal di rumah anak-anak yang menghidap HIV. Sebak rasa apabila melihat anak-anak sekecil yang tiada berdosa itu telah disahkan menghidap hiv. Usia mereka yang sekecil itu, semestinya tidak mengetahui apakah itu HIV. Namun, kedatangan rakan-rakan disana telah mengisi rasa kesunyian mereka dan menggembirakan hati mereka. Tidak terjangkau dek akal, bagaimana anak-anak sekecil itu hendak menghadapi hari mendatang. Adakah mereka tahu bilakah hari itu akan tiba. sesungguhnya, kita hanya mampu berdoa. Tahniah juga kepada mama, iaitu pengurus rumah anak yatim itu kerana sanggup menjaga anak-anak yang tidak berdosa itu.
Habis pasal kuliah bersama Madam Normaliza eh silap. Dr.Normaliza kita beralih pula ke kelas tutorial lak. Erm, kelas tutorial yer...ponin, ponin, ponin. Lagi pening dari kelas kuliah biasa tu. Kelas tutorial ni, kena banyak wat assignment yang banyak menggunakan komputer dan intenet. Mula-mula kami kena wat presentation yang pasal isu-isu semasa yang berlaku di dunia. Tajuk yang aku pilih ialah “penyeludupan kanak-kanak”. Sebenarnya, kes penyeludupan kanak-kanak ni dah banyak kali berlaku. Tapi, kadang-kadang kita tak diberitahu secara khusus. Kalau adapun seminggu dua, pastu hilang macam tu je cerita pasal budak tu. Tak tau dah jumpa ke blom. Tu yang manarik minat aku nak wat pasal penyeludupan kanak-kanak ni, kat Malaysia pun banyak yang berlaku. Baby pun ada yang kena seludup. Kesian tol. Aa, pasal presentation ni kena masukkan banyak effect n bunyi. Ni tak jadi hal sangat coz mudah je, tak perlu nak eksplore banyak-banyak. Yang paling aku risau ialah slide shoew tak kuar bunyi. sebab sebelum aku present tu, ada gak budak wat yang tak kuar bunyi. Cuak juak, kang sikit je markah dapat.

0 comments: